Wij zoeken nog dj's M/V ben jij dj of wil je dj worden iedereen is welkom heb jij zin of tijd mail me janelburg@hotmail.nl of zoek ons op, op de chat elders op deze site

De achterzijde van panden aan de Kleine Draaisteeg met links de Beurs, 1868

Deze steeg dankte haar naam aan de draaibrug die vroeger over de Oudehaven lag en de Vissersdijk met de Toerijstuin verbond. Een gedeelte van deze steeg vormde nadien de Kolkkade. Zij herinnert bovendien aan de straat van die naam die tot 1884 in deze buurt lag en ten gevolge van de bouw van Plan C is verdwenen. De straat was zo nauw dat bij gelegenheid van het bezoek van keizer Napoleon in 1811, toen de tocht van de Beurs naar het Admiraliteitsgebouw hierlangs voerde, alle stoepen, pothuizen, kasten, uitstekken enz. moesten worden verwijderd en ook later niet meer mochten worden aangebracht.
De Beurs was een beursgebouw in Rotterdam dat van 1736 tot 1940 aan de Westnieuwland stond, aan de noordoever van het water Blaak. Het plein voor de oostelijk gelegen ingang werd het Beursplein genoemd. Het gebouw werd ontworpen door Adriaen van der Werff nadat De Beurs aan de Noordblaak te klein bevonden was.
In 1867 is er een glazen overkapping geplaatst naar voorbeeld van het Londense Crystal Palace met een glazen overkapping. In 1877 werd aan de overkant van het Beursplein het treinstation Rotterdam Beurs geopend als onderdeel van het Luchtspoor.
Het gebouw werd op 14 mei 1940 tijdens de Duitse bormbardementen op Rotterdam verwoest. Men was in 1936 echter al begonnen met de bouw van een nieuw beursgebouw op de hoek van de Coolsingel en Hoogstraat, dat later bekend zou zijn als het Beurs World Trade Center.
De foto komt uit de collectie topografie Rotterdam en bevindt zich in het Stadsarchief Rotterdam. De informatie komt eveneens uit het Stadsarchief Rotterdam en van Wikipedia.
Met medewerking van Rotterdam van toen

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *