Wij zoeken nog dj's M/V ben jij dj of wil je dj worden iedereen is welkom heb jij zin of tijd mail me janelburg@hotmail.nl of zoek ons op, op de chat elders op deze site

De Erasmusbrug in aanbouw,1996

De Kop van Zuid was oorspronkelijk in gebruik als haventerrein. Met de verschuiving van de Rotterdamse haven naar het westen werd dit gebied eind jaren tachtig herontwikkeld op basis van een plan van Riek Bakker en Teun Koolhaas. Een belangrijk onderdeel van dit plan was een nieuwe brug (“Nieuwe Maasbrug”) die de Kop van Zuid zou moeten ontsluiten vanaf het centrum. In de ontwerpen van Teun Koolhaas was er al sprake van een brug met één pyloon.
De eerste ontwerpen voor de brug waren van de hand van Maarten Struijs, architect van gemeentewerken, die vanaf 1987 ontwerpen voor de toekomstige brug ging maken. Het uiteindelijke ontwerp van Struijs was een zogenaamde ‘vierstokkenbrug’ die 325 miljoen gulden (€147 miljoen euro) zou moeten gaan kosten.
In de loop van 1990 werd constructeur A. Krijgsman van ingenieursbureau ABT door de dienst Stadsontwikkeling gevraagd om het ontwerpproces te gaan begeleiden. Hij haalde er architecten Ben van Berkel (UNStudio) en Wim Quist bij, die ook ontwerpen gingen maken voor de brug. Vooral het van Berkel-ontwerp werd goed ontvangen door Stadsontwikkeling en wethouder Joop Linthorst. De van Berkel-brug zou duurder worden dan het ontwerp van Struijs: 365 miljoen gulden (€165 miljoen euro). De brug had echter wel een opvallend ontwerp: een tuibrug met een enkele geknikte pyloon.
Het feit dat er nu dus opeens drie ontwerpen voor de brug waren (door Struijs, Quist en van Berkel) zorgde voor wrijving, die ook in de pers terecht kwam. Struijs betoogde onder andere in een artikel in de Volkskrant dat het van Berkel-ontwerp te veel zou lijken op de Alamillobrug in het Spaanse Sevilla van de architect Santiago Calatrava.
Op 14 november 1991 kiest de gemeenteraad met 31 tegen 12 stemmen voor het van Berkel-ontwerp. De brug werd gebouwd in Vlissingen. Op 13 april 1995 kwam de kenmerkende pyloon per schip naar de Kop van Zuid en werd daar gemonteerd aan het brugdek.
De 284 meter lange tuibrug heeft een 139 meter hoge geknikte asymmetrische stalen pyloon. Hieraan dankt de brug de bijnaam “De Zwaan”. Tussen de Kop van Zuid en de pyloon is er een 89 meter lange basculebrug voor schepen die niet onder de tuibrug door kunnen. Deze basculebrug is de grootste en zwaarste basculebrug in West-Europa.
Koningin Beatrix verrichtte op 4 september 1996 de officiële opening van de nieuwe oeververbinding tussen Rotterdam-Noord en -Zuid. Twee maanden later bleek dat het brugdek bij windkracht zes onverwacht begon te slingeren.[ Dit kwam doordat regendruppels het profiel van de tuien licht wijzigen en gevoeliger maken voor windgeïnduceerde trillingen. Om de trillingen te dempen, zijn er daarom nieuwe dempers gemonteerd.
De fotograaf is Hajo Piebenga en de foto komt uit het Stadsarchief Rotterdam. De informatie komt van Wikipedia.
Met medewerking van Rotterdam van toen
  • Tot 20:00 De Nonstop
  • 20:00 - 22:00  Dj Altermikey (Alternative RockZone)
  • Vanaf 22:00 De Nonstop
  • Wij zoeken nog Dj's M/V met of zonder ervaring iedereen is welkom heb je interesse mail me janelburg@hotmail.nl