Wij zoeken nog dj's M/V ben jij dj of wil je dj worden iedereen is welkom heb jij zin of tijd mail me janelburg@hotmail.nl of zoek ons op de chat elders op deze site

De voorzijde van het vroegere Beursstation, 1930

De voorzijde van het vroegere Beursstation, ergens in de periode tussen 1930 en 1934. In het laatstgenoemde jaar werd het viaduct namelijk versterkt en werd de spoorlijn naar Dordrecht tevens geëlektrificeerd. Daarvan is hier nog weinig te zien.
Station Rotterdam Blaak is een ondergronds trein- en metrostation in het centrum van Rotterdam, aan het einde van de Binnenrotte bij de Blaak.
Het eerste station op deze plaats heette ‘Rotterdam Beurs’, genoemd naar het nabijgelegen beursgebouw De Beurs. Het station werd in 1877 geopend en was onderdeel van het Luchtspoor. Vanwege de verhoogde ligging van het spoor kreeg het stationsgebouw een verdieping meer dan toentertijd gebruikelijk, zodat de eerste verdieping op gelijke hoogte lag met het perron. Het station kreeg als eerste Nederlandse station een overkapping van smeedijzer in plaats van gietijzer.
Het stationsgebouw werd in 1940 verwoest bij het bombardement op Rotterdam, het viaduct met de overkapping bleef wel behouden. Omdat ook het beursgebouw De Beurs was verwoest en de handelaren in 1941 het nieuwgebouwde Beurs aan de Coolsingel betrokken, kreeg het station in 1945 de naam ‘Rotterdam Blaak’. In 1952 werd besloten een nieuw ontvangstgebouw te plaatsen. Dit station van architect Sybold van Ravesteyn werd geopend in 1953 maar deed niet lang dienst, in 1972 werd het gesloopt voor de aanleg van de metrolijn. De overkapping bleef wel bestaan en werd uiteindelijk in 1993 gesloopt.
De foto komt uit de collectie van Klaas de Waard (†) / Jasper C. de Waard en komt van de site feijenoordsemeesters.nl. De informatie komt van Wikipedia
Met medewerking van Rotterdam van toen
No votes yet.
Please wait...