Gezicht in de Jongkindstraat met noodwinkels ‘Noordblaak 1940’, 1945

Een artikel van Paul Groenendijk op Platform Wederopbouw Rotterdam:
De verwoesting van de binnenstad had voor het winkelbestand grote gevolgen, vooral voor de warenhuizen en grootwinkelbedrijven. Alleen van de Bijenkorf stond nog een deel overeind; het gebouw kon na herstelwerkzaamheden weer open. Er werden twee speciale noodwinkelcentra gebouwd. Veel winkeliers van de Noordblaak gingen samen verder in Dijkzigt, ter plekke van het huidige Nieuwe Instituut. Een andere concentratie van winkels was aan het Bentinckplein. Hier konden winkeliers een eigen gebouw zetten.
Het Dijkzigt-complex werd gebouwd op het nog onbebouwde Land van Hoboken en sloot deels aan bij de bestaande winkelbebouwing van de Nieuwe Binnenweg. Aan de Jongkindstraat lieten de winkeliers van de Noordblaak de architecten Van Tijen & Maaskant en Margry een gezamenlijk ontwerp maken. Aan de voorkant van de winkels was een voetgangersgebied, aan de achterzijde was de dienstingang en de bevoorrading. Een echte expeditiestraat.
Het Dijkzigtcomplex was snel gebouwd en werd al op 25 oktober 1940 geopend. Doordat met lichte materialen moest worden gewerkt en er geen woningen boven de winkels zaten, konden de architecten zich uitleven in de gevels. Er werd ook geëxperimenteerd met eilandetalages. Sybold van Ravesteyn ontwierp een zwierige gevel en interieur vol krullen voor de firma Eckhart. Ter Meulen en Wassen hadden een gezamenlijk ontworpen pand. Verder waren hier Vroom & Dreesmann, Peek & Cloppenburg en C&A gevestigd.
Het Dijkzigt-complex was bijzonder in trek. Het noodwinkelcomplex vormde min of meer een blauwdruk voor de Lijnbaan. Ook het populaire straatje met aan weerszijden noodwinkels voor het Postkantoor wordt gezien als inspiratiebron voor de Lijnbaan.
De foto is gemaakt door de Fototechnische Dienst Rotterdam en komt uit het Stadsarchief Rotterdam. De informatie komt van Platform Wederopbouw Rotterdam https://wederopbouwrotterdam.nl/artikelen/rotterdam-in-nood
Met medewerking van Rotterdam van toen
No votes yet.
Please wait...