RTL Nederland en Talpa Network gaan samen verder en vormen een joint venture. Dat maken de twee mediabedrijven dinsdag bekend. De toezichthouder moet de deal nog wel goedkeuren, aldus RTL Nieuws.

RTL Nederland zal in de nieuwe vorm 70 procent van de aandelen krijgen en Talpa slechts 30 procent. Het nieuwe concern zal worden geleid door RTL-topman Sven Sauvé. John de Mol blijft aandeelhouder en producent van nieuwe formats. Alle zenders blijven voorlopig naast elkaar bestaan en bekende merknamen als RTL 4, SBS en LINDA. verdwijnen niet.

Dinsdag meldde de Belgische krant De Tijd nog dat DPG Media met een overname van RTL bezig was. Een mogelijke overname lijkt nu ver weg. Het concern wilde niet op de berichtgeving reageren.

Sauvé noemt de fusie een strategische zet. “We willen Videoland sterker maken. De concurrentie op het gebied van streamingdiensten neemt toe. Zo komen Fireplay en HBO naar Nederland en we vermoeden dat er nog wel meer partijen klaarstaan. Door met Talpa Network samen te werken, kunnen we investeren in Nederlandse content en ons zo onderscheiden.” Ook levert het volgens hem synergievoordelen op: “Meer geld om te investeren en John de Mol met zijn prachtige nieuwe creatieve ideeën.”

De samenwerking is volgens de RTL-topman ook goed nieuws voor adverteerders. “Die bieden we een rijk portfolio met tv, digitaal, radio en print. Echt een groot en mooi merkenpalet. Met deze samenwerking hebben we er vertrouwen in dat we ook op de lange termijn een serieuze speler blijven op de Nederlandse markt.”

De Mol blij met ‘bedrijf dat met internationale techspelers kan concurreren’

De Mol zegt dat hij zich na de fusie meer wil richten op het bedenken van nieuwe programma’s en formats.

“Ik richtte Talpa Network op om een sterk Nederlands mediabedrijf op te bouwen dat kan concurreren met de groeiende internationale platforms, zodat lokale content behouden blijft. Deze nieuwe stap maakt dat mogelijk. Ik ben blij dat de deal een sterk Nederlands bedrijf vormt dat niet alleen Nederlandse kwaliteitsprogrammering garandeert, maar in staat is om met Amerikaanse en Chinese techspelers te concurreren”, verklaart De Mol.

“Daarnaast stelt het mij in staat om me weer volledig te richten op datgene wat ik het leukst vind: nieuwe en innovatieve programma’s maken en ontwikkelen.”

De partijen verwachten dat de deal in de eerste helft van volgend jaar afgerond kan zijn. Hier is de goedkeuring van Brussel en de Autoriteit Consument & Markt (ACM) voor nodig. Het concern zal verdergaan onder de naam RTL Nederland. ACM wil nog niet inhoudelijk ingaan op de fusie en zegt nog geen aanvraag te hebben ontvangen.

Gecombineerd marktaandeel van 40 procent

Talpa Networks bestaat zestien jaar en heeft twaalfhonderd mensen in dienst. RTL Nederland werd 26 jaar geleden opgericht. Hier werken zo’n achthonderd mensen. De bedrijven bieden ook werk aan tientallen freelancers.

Wat de fusie voor de werknemers betekent, is nog niet duidelijk. RTL Nederland laat weten dat de bedrijven nog blijven doorwerken zoals ze al deden, zolang er geen toestemming voor de fusie is. Talpa zegt dat het nog te vroeg is voor exacte plannen nu de mededingingsautoriteiten de fusie nog onderzoeken.

Het gecombineerde marktaandeel van de zenders zou rond de 40 procent komen te liggen. Dat is meer dan de NPO, die vorig jaar een marktaandeel van rond de 35,5 procent had.

Bron: ANP