De Jan Backx in de Parkhaven met erachter de Euromast en rechts het ventilatorgebouw van de Maastunnel, 1966

De Jan Backx, dat opgeleverd werd als Cilicia, was een passagiersschip dat in haar nadagen voor de wal in de Parkhaven van Rotterdam werd ingezet als schoolschip voor de havenvakschool en internaat voor de Zeevaartschool Rotterdam. Het was genoemd naar dr.J.Ph. Backx (1903-1972), die in die tijd veel voor de Rotterdamse haven betekende als directeur van Thomsen’s Havenbedrijf en later als voorzitter van de Scheepvaartvereniging Zuid. Het schip werd na een verbouwing bij de Verolme Dok en Scheepsbouw Maatschappij op Rozenburg gebruikt als leslokaal en werkplaats.
De Euromast werd ter gelegenheid van de Floriade in 1960 door architect Huig Maaskant en aannemer J.P. van Eesteren neergezet in Het Park, vlak bij de ingang van de Maastunnel. Een restaurant in de vorm van een kraaiennest werd via opvijzelen in vijf dagen naar 100 meter hoogte gebracht. De toren werd op 32 meter hoogte voorzien van een replica van een scheepsbrug, waarbij het publiek een indruk kreeg van navigatieapparatuur en een kaartenkamer. De toren is gemaakt van gewapend beton en heeft een diameter van 9 meter en muren van 30 centimeter dik. Om het zwaartepunt zo laag mogelijk te houden – en daarmee de stabiliteit te vergroten – bestaat de fundering onder andere uit een blok beton van 1.900.000 kg. Het kraaiennest, gemaakt van staal, hangt 96 meter boven de grond en weegt 240.000 kg. Bezoekers worden naar het oorspronkelijke hoogste punt gebracht met twee liften die beide vier meter per seconde afleggen.
De fotograaf is Ary Groeneveld en de foto komt uit het Stadsarchief Rotterdam. De informatie komt van Wikipedia.
Met medewerking van de Facebook groep Rotterdam van toen
No votes yet.
Please wait...