Ongeveer 4,26 miljoen van de 8 miljoen huishoudens in Nederland beschikken over een glasvezelaansluiting, schrijft de Autoriteit Consument & Markt (ACM) maandag in de Telecommonitor. Hiervan hebben er 1,8 miljoen daadwerkelijk een abonnement voor breedbandinternet via glasvezel.

In het derde kwartaal van dit jaar kwamen er 175.000 glasvezelaansluitingen bij. Dat zijn er 45.000 minder dan in het tweede kwartaal, meldt de ACM. Met glasvezel zijn hoge internetsnelheden (tot 1 Gbps) te halen.

De laatste jaren neemt het aantal aangesloten huishoudens op het glasvezelnetwerk snel toe. In 2019 waren er 180.000 Nederlandse huishoudens op het netwerk aangesloten, vorig jaar waren het er 500.000.

Het aantal huishoudens met een internetabonnement via de kabel daalde met 13.000 naar 3,48 miljoen. De marktaandelen van aanbieders van breedbandinternet bleven gelijk: KPN en VodafoneZiggo zijn nog altijd de grootste met marktaandelen van 35 en 45 procent. Het marktaandeel van T-Mobile ligt tussen de 5 en 10 procent.

Nederlanders zijn in het derde kwartaal iets minder gaan bellen vergeleken met de drie maanden ervoor. Het aantal belminuten daalde met 5 procent tot 11,6 miljard. In de afgelopen kwartalen schommelde het aantal tussen de tien en dertien miljoen minuten.

Het mobiele dataverbruik groeide tot 346 miljoen gigabyte. Dat was in het tweede kwartaal 309 miljoen gigabyte.