Station Rotterdam Hofplein op 1 november 1992

De op 1 oktober 1908 in dienst gestelde Hofpleinlijn verbond de centra van Rotterdam, ‘s-Gravenhage en Scheveningen en heeft door de jaren heen een veelzijdig bestaan gekend. De eerste elektrische treinen, die zich hier op een bovenleidingspanning van 10.000 volt (éénfasige wisselspanning) voortbewogen, schreven op deze lijn geschiedenis. Ook de in 1926 volgende gelijkspanning van 1500 maakte het lijntje mee, niet wetende dat deze wederom experimentele energiebron tenslotte uit zou groeien tot een, lang heersende, algemene standaard voor onze nationale spoorlijnen. Over de Hofpleinlijn mogen we beweren dat ze altijd een belangrijke plaats heeft ingenomen, niet in de laatste plaats als omleidingsroute tussen Den Haag en Rotterdam. Dat sneltrams ooit de slag met echte treinen zouden winnen, was lange tijd ondenkbaar. Toch gebeurde het! In de zomer van 2006 nam RandstadRail het tracé, inclusief de Zoetermeerlijn, met veel bombarie over.

Station Hofplein was het Rotterdamse eindpunt van de Hofpleinlijn, de voormalige ZHESM lijn tussen Rotterdam en Scheveningen. Het station was tot juni 2006 in gebruik bij de NS en vervolgens bij de RET als eindpunt van RandstadRail, tot de sluiting van het station in augustus 2010.

Het stationsgebouw op deze plaats werd geopend op 1 oktober 1908. Het bijzondere halfronde gebouw, ontworpen door Jacobus Pieter Stok werd gebouwd aan de centrumkant van het luchtspoor Rotterdam-Dordrecht, met een onderdoorgang naar de perrons.

In 1956 werd het tijdens het bombardement gesneuvelde voorgebouw opgevolgd door een nieuw stationsgebouw, ontworpen door Sybold van Ravesteyn. De gebruikte vormentaal en stijl werd ook toegepast in het stationsgebouw van Rotterdam Centraal Station dat in 1957 gereed kwam.

De fotograaf is Rob van de Rest en de foto komt van de site feijenoordsemeesters.nl http://www.feijenoordsemeesters.nl/Hofpl…/Hofpleinlijn.htm De informatie komt eveneens van feijenoordsemeesters.nl en van Wikipedia.

No votes yet.
Please wait...