Bussen van lijn 37 op het Stationsplein, 1974

Bussen van lijn 37 op het Stationsplein, 1974. De bussen zijn van het merk Leyland-Panther.

Het stationsplein ligt bij het Centraal Station. Dit station, van architect S. van Ravesteyn, werd op 18 mei 1957 in gebruik genomen. Hij ontwierp een markant stationsgebouw bestaande uit een centrale hal, twee vleugels aan weerszijden en perrons die door twee tunnels te bereiken waren. Voor het ontwerp liet Van Ravesteyn zich inspireren door de Italiaanse stationsbouw, waarvan het materiaalgebruik en de strakke lijnvoering een duidelijk voorbeeld waren. Het gebruik van travertin, marmer en goudkleurig aluminium gaven het gebouw een bepaalde grandeur; de hardheid van strakke belijningen en het natuursteen suggereren autoriteit. Op de perrons ontwierp Sybold van Ravesteyn de V-vormige betonnen perronoverkappingen en bijbehorende personeelsverblijven. Monumentaal waren ook de stationsklokken. Helaas is dit station omstreeks 2010 gesloopt, omdat Station Rotterdam Centraal door de enorme groei van het aantal reizigers, niet meer voldeed aan de eisen van het vervoer.

Het station van Van Ravesteyn had in deze buurt twee voorgangers. Op 1 november 1847 werd het eerste Rotterdamse stationsgebouw geopend. Het stond even buiten de Delftse Poort en bleef bijna dertig jaar in gebruik. Op 28 april 1877 volgde de opening van het nieuwe Centraal Station. In de loop der jaren werd dit omgedoopt tot Station Delftse Poort. Het werd bij het bombardement in mei 1940 beschadigd, doch bleef daarna nog zeventien jaar in gebruik. Het huidige Stationsplein ligt ten westen van het vroegere plein van die naam.

De foto komt van de site www.rovm-digitaal.nl. De informatie komt uit het Stadsarchief Rotterdam.

Met medewerking Rotterdam van toen

No votes yet.
Please wait...