De Lijnbaan op 18 januari 1984
De Lijnbaan is een verkeersvrije winkelstraat in het centrum van Rotterdam, en is genoemd naar de touwslagerij die hier was gelegen tussen 1667 en 1845. De moderne winkelstraat geniet nationale bekendheid. Het is een lange open passage alleen voor voetgangers met aan twee zijden winkels. De Lijnbaan was de eerste winkelpromenade in Nederland, en de eerste autovrije winkelpromenade van de wereld.
In 1949 werd begonnen met de aanleg. Een speciale voetgangerszone middenin de stad was een noviteit en trok veel internationale aandacht ten tijde van de opening op 9 oktober 1953. Het ontwerp kwam van het architectenbureau van den Broek en Bakema. Alleen de naam van de straat verwijst nog naar de oude lijnbaan, die voor het Bombardement op Rotterdam meer naar het westen lag. Vanaf 1962 is deze doorgetrokken naar de warenhuizen aan het Binnenwegplein, dit was mogelijk door de sloop van de laatste barakken van het voormalige Coolsingelziekenhuis.
Er zijn veel winkels te vinden van grote en bekende merken, maar ook van kleine ondernemers met eigen specialismen. Metrohaltes en een aantal grote parkeergarages in de buurt versterken de aantrekkingskracht tot ver over de stadsgrenzen heen, vooral in het weekend. Iedere zondagmiddag zijn de winkels geopend. Op vrijdagavond is het koopavond.
In het zuiden komt de Lijnbaan uit op het Binnenwegplein, aan de noordkant op het Weena nabij het station Rotterdam Centraal. Ze sluit aan op de Beurstraverse (de Koopgoot), het Stadhuisplein en via de dwarsgelegen Korte Lijnbaan op het Schouwburgplein.
De Lijnbaan is een van de architectuuriconen van de wederopbouw. De winkels van de Lijnbaan zijn opgenomen op de lijst van rijksmonumenten.
De foto komt uit de fotocollectie van het Stadsarchief Rotterdam. De informatie komt van Wikipedia.
Met medewerking van Rotterdam van toen