Customize Consent Preferences

We use cookies to help you navigate efficiently and perform certain functions. You will find detailed information about all cookies under each consent category below.

The cookies that are categorized as "Necessary" are stored on your browser as they are essential for enabling the basic functionalities of the site. ... 

Always Active

Necessary cookies are required to enable the basic features of this site, such as providing secure log-in or adjusting your consent preferences. These cookies do not store any personally identifiable data.

No cookies to display.

Functional cookies help perform certain functionalities like sharing the content of the website on social media platforms, collecting feedback, and other third-party features.

No cookies to display.

Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics such as the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.

No cookies to display.

Performance cookies are used to understand and analyze the key performance indexes of the website which helps in delivering a better user experience for the visitors.

No cookies to display.

Advertisement cookies are used to provide visitors with customized advertisements based on the pages you visited previously and to analyze the effectiveness of the ad campaigns.

No cookies to display.

Radio Hertogjansplace
CentrumRotterdam van toen

Het Kruisplein en Karel Doormanstraat, 1952

Het parkeerterrein tussen de Karel Doormanstraat en het Kruisplein met op de voorgrond een stukje autotunnel van het Weena, 1952.

De Karel Doormanstraat draagt de naam van zeeofficier Karel Willem Frederik Marie Doorman (1889-1942). Hij voerde in 1942 als schout bij nacht het bevel over het Nederlandse vlooteskader. De Nederlandse vloot ging in de strijd met de Japanse vloot in de nacht van 27 op 28 februari 1942 in de Javazee ten onder.

Het Kruisplein is het plein tussen het begin van de West-Kruiskade en het Weena. Het ligt in het verlengde van het Stationsplein. De Kruiskade komt al in 1506 onder deze naam voor. Het was toen nog maar een voetpad. Dit pad werd in de eerste helft van de 19de eeuw door de Rotterdamsche Werkvereeniging verbreed en tot een schelpweg gemaakt. In 1853 werd de weg door de stad overgenomen en bestraat.

De foto komt uit de collectie panorama en luchtfoto’s van het Stadsarchief Rotterdam. De informatie komt eveneens uit het Stadsarchief Rotterdam.

Met medewerking van Rotterdam van toen

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *