Customize Consent Preferences

We use cookies to help you navigate efficiently and perform certain functions. You will find detailed information about all cookies under each consent category below.

The cookies that are categorized as "Necessary" are stored on your browser as they are essential for enabling the basic functionalities of the site. ... 

Always Active

Necessary cookies are required to enable the basic features of this site, such as providing secure log-in or adjusting your consent preferences. These cookies do not store any personally identifiable data.

No cookies to display.

Functional cookies help perform certain functionalities like sharing the content of the website on social media platforms, collecting feedback, and other third-party features.

No cookies to display.

Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics such as the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.

No cookies to display.

Performance cookies are used to understand and analyze the key performance indexes of the website which helps in delivering a better user experience for the visitors.

No cookies to display.

Advertisement cookies are used to provide visitors with customized advertisements based on the pages you visited previously and to analyze the effectiveness of the ad campaigns.

No cookies to display.

Radio Hertogjansplace
KralingenRotterdam van toen

Golfclub en golfbaan Kralingen, 1952

Rotterdam voltooit rond 1930 de Waalhaven. De vrijgekomen grond dient om het drassige gebied naast de Kralingse Plas op te hogen en er een bos te planten als recreatiegebied voor het toenemende aantal Rotterdammers. Aan de rand van het Kralingse Bos komt Nederlands negende golfbaan.

Op 15 december 1932 werd de oprichtingsvergadering gehouden in de Bovenzaal van de “Groote Sociëteit Amicitia” te Rotterdam. De belangrijkste initiatiefnemers waren de heren Mr A. Dirkzwager, E. Chabot, A Goossens, C. Kolff en Mr J.J. Krantz. Zij waren ook degenen die het eerste Bestuur vormden onder het voorzitterschap van Mr Dirkzwager. Na enige gesprekken met de Directie der Staatsspoorwegen te Utrecht bleek, dat deze bereid was het terrein “gelegen tusschen het Kralingen Hout en de Ceintuurbaan te Rotterdam, aan de op te richten Vereeniging te verhuren voor een termijn van 20 jaren tegen een jaarlijkschen huurprijs van fl. 1.000,-“. Tijdens de Algemeene Vergadering van 27 maart 1933 wordt het Bestuur gemachtigd ‘tot den bouw van het Clubhuis, volgens door hetzelfde goed te keuren plannen, over te gaan’. Met de bouw van het clubhuis werd in juli begonnen. Het ontwerp is van Brinkman & Van der Vlugt en de aannemer is Gebr. van der Merwe uit Dordrecht. In september 1933 is het clubhuis klaar.
In april 1945 werd het clubhuis bezet en werden er palen in de golfbaan geslagen om zodoende landingen door de geallieerden te verhinderen. Na de bevrijding moesten deze palen uit de baan worden gehaald om weer te kunnen spelen. Na rijp beraad en lang overleg werd besloten de palen voor de ene helft aan een Rooms-Katholieke instelling te geven om op te stoken en de andere helft aan een Protestantse.
De huidige golfbaan in Kralingen werd in het begin van de dertiger jaren aangelegd door H. Copijnen & Zoonen. In 1962 werd na opheffing van de spoorlijn de huidige Boszoom aangelegd en moeten verschillende holes worden verplaatst of opnieuw worden ingericht.
De foto’s en informatie over de Golfbaan Kralingen komen uit de archieven van Golfclub en Golfbaan Kralingen.
Met medewerking van Rotterdam van Toen

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *