Fietsers bij de ingang van de Maastunnel aan de zijde van de Parkkade, 1967
Uit het Vrije Volk van 18 december 1955:
Fietsers spelen geen grote rol bij de oeververbindingenWelke rol spelen de fietsers in het vraagstuk van de oeververbindingen?
Wel, in de naaste toekomst eigenlijk geen rol van betekenis. Het totale verkeer van fietsers en bromfietsers is namelijk de laatste jaren vrijwel constant gebleven.
Wel, in de naaste toekomst eigenlijk geen rol van betekenis. Het totale verkeer van fietsers en bromfietsers is namelijk de laatste jaren vrijwel constant gebleven.
Over het algemeen doen zich geen byzondere moeilijkheden voor. Alleen tussen vyf en zes uur ’s avonds is de Maastunnel geheel vol, evenals het rijwielgedeelte van de Willemsbrug in de richting zuid.
Tijdens raadsvergaderingen is enkele malen medegedeeld, dat de Maastunnel voor rijwielverkeer bezwaarlyk zou kunnen worden uitgebreid in verband met de zeer hoge kosten. Wel kan verwacht worden, dat de capaciteit van de Willemsbrug voor fietsers binnenkort vergroot zal worden.
Het westelyk voetpad zou namelijk by het westelyk rijwielpad getrokken worden. Voetgangers van beide richtingen kunnen gemakkelijk van het oostelyk voetpad gebruik maken, in de richting zuid krijgen de fietsers in de nabije toekomst op deze wijze méér armslag.
Het westelyk voetpad zou namelijk by het westelyk rijwielpad getrokken worden. Voetgangers van beide richtingen kunnen gemakkelijk van het oostelyk voetpad gebruik maken, in de richting zuid krijgen de fietsers in de nabije toekomst op deze wijze méér armslag.
De verwachtingen zijn verder, dat het rywielverkeer in de naaste toekomst eerder af zal nemen dan toenemen. Het steeds toenemende aantal auto’s in de straten maakt het (brom) fietsen namelyk niet tot een pretje en bovendien zal beter openbaar vervoer het publiek eerder verleiden daarvan gebruik te maken.
Combinatie van de nieuwe tramtunnel, die geprojecteerd is tussen de aanlegsteiger van de Spido en de Parallelweg, met een nieuwe rywieltunnel lijkt uitgesloten, omdat de bouwprijs met enkele tientallen millioenen zou stijgen en de bouwduur véél langer zou zyn dan nu is geraamd.
De eerste foto is gemaakt door de Fototechnische Dienst Rotterdam en komt uit het Stadsarchief Rotterdam. De informatie komt van via delpher.nl uit het vrije volk van 28 december 1955.
Met medewerking van Rotterdam van toen

