Bussen bij de Centrale Werkplaats aan de Kleiweg, 1977

De Kleiweg werd vroeger wel beschouwd als een onderdeel van een oude zeedijk, die door de Romeinen zou zijn aangelegd. De vroegst bekende dijk dateert echter van de 12de eeuw en bevindt zich bovendien ten zuiden van de Kleiweg. Deze dankt haar naam aan de Kleiweg in het veen (oeverwal van een stroom) waarop zij is gelegen. De naam ‘Cleyweg’ komt voor zover bekend voor het eerst in 1419 voor.

De Remise Kleiweg is in 1960 in gebruik genomen als remise van de RET. De gebouwen waren voordien (sinds 1910) in gebruik bij Allan Rotterdam. De RET bracht hier zijn centrale werkplaats onder, die voordien was gevestigd aan de Isaac Hubertstraat. Om aansluiting op het Rotterdamse Tramnet te krijgen werd de toenmalige tramlijn 10 in 1960 vanaf de Kootsekade bij de Remise Hillegersberg verlengd over de Kleiweg. Er werden trams en bussen gerepareerd en gereviseerd, maar ook afgeleverd of afgevoerd.

In augustus 2011 werd de Remise Kleiweg vervangen door de Remise Beverwaard. Op 9 januari 2017 startte de sloop van het werkplaatscomplex. Na sanering van de bodem is er een nieuwe centrale werkplaats met busremise gebouwd die op 9 januari 2019 officieel is geopend.

De fotograaf is Jan van der Stelt en de foto komt van de site www.rovm-digitaal.nl. De informatie komt uit het Stadsarchief Rotterdam en van Wikipedia

Met medewerking van Rotterdam van toen

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *