Westblaak, 1960
Na de sloop van de oude Bijenkorf is vanaf de Westblaak de Blaak zichtbaar geworden, 1960. De twee wegen zullen later op elkaar aangesloten worden.
In de zestiende eeuw groeide Rotterdam flink. Dit was aanleiding voor stadsuitbreiding in de uiterwaarden langs de Maas: de Waterstad. De westgrens was de verlengde Coolvest. De Boompjes, een nieuwe kade langs de Maas, vormde de zuidgrens. Binnen dit gebied werden nieuwe havens aangelegd, waarvan de Blaak er één was. Sinds 1577 werden erven aan de Zuidblaak door de stad verkocht als bouwgrond, sinds 1581 ook aan de Noordblaak. Tot 1613 werd de vest voor scheepstimmerwerven gebruikt.
Lange tijd lag de Blaak in het hart van de stad. De koopmansbeurs verhuisde daarom in 1635 naar de Vischmarkt, welke later werd omgedoopt tot Beursplein. Het nieuwe gebouw werd al spoedig te klein. Een groter gebouw kwam gereed in 1736; dit deed dienst tot het bombardement van 1940.
Tijdens de Tweede Wereldoorlog werd de Blaak gedempt met puin van het door het Duitse bombardement op Rotterdam in 1940 vernietigde centrum. Kort na de bevrijding in 1945 verschenen de eerste grote kantoorgebouwen. Later werd de Blaak in westelijke richting doorgetrokken. De nieuwe weg ontving de naam Westblaak.
De fotograaf is Cock Tholens en de foto komt uit het Stadsarchief Rotterdam. De informatie komt eveneens uit het Stadsarchief Rotterdam en van Wikipedia.
Met medewerking van Rotterdam van toen