Op de Coolsingel wordt beton gestort voor de bouw van metrostation Beurs,1966
Het eerste traject van de metro in Rotterdam betrof de Noord-Zuidlijn van het NS station Rotterdam CS naar het Zuidplein, welke beiden tevens een uitgebreid lokaal en regionaal busstation omvatten.
Het was tevens de eerste metrolijn van Nederland en bij de opening een van de kortste metrolijnen ter wereld: slechts 5,9 kilometer tussen het station Rotterdam Centraal en het station Zuidplein op de linker Maasoever. Op 9 februari 1968 openden prinses Beatrix en prins Claus in het bijzijn van toenmalig burgemeester Wim Thomassen en RET-directeur drs. C.G. van Leeuwen de metrolijn op het Centraal Station met een rit naar Zuidplein. Met de bouw van de lijn, die ruim zeven jaar duurde, was een bedrag van 170 miljoen gulden (ruim 77 miljoen euro) gemoeid, plus twintig miljoen gulden (negen miljoen euro) aan bijkomende werken. Vlak voor de opening werden de kosten herberekend op 200 miljoen gulden. Om de Rotterdammers kennis te laten maken met dit nieuwe vervoermiddel, mocht iedere inwoner eenmaal een gratis ritje maken met de metro. De Rotterdamse metro had zijn eerste grote presentatie aan het publiek al in 1960 op de Floriade in de vorm van een 38 meter “bewegende” maquette met modeltreinen.
De fotograaf is I. Romijn en de foto komt van de site rovm-digitaal.nl. De informatie komt ook van rovm-digitaal.nl en via delpher.nl uit het Algemeen Handelsblad.
Met medewerking van Rotterdam van toen