De bouw van het viaduct voor de metro aan de Maashaven,1965
De bouw van het viaduct voor de metro aan de Maashaven, 9 september 1965. Rechtsonder de Paul Krugerstraat.
Op 14 juni 1895 werd in beginsel besloten de Maashaven, die naar de rivier de Maas is genoemd, te graven. In 1905 was ze voltooid. Een groot gedeelte van de polder Katendrecht alsmede vele huizen en buurten van het voormalige dorp Katendrecht moesten voor de havenaanleg verdwijnen.
De eerste metrolijn, Noord-Zuidlijn genoemd, was tevens de eerste van Nederland, en bij de opening een van de kortste metrolijnen ter wereld: slechts 5,9 kilometer tussen het station Rotterdam Centraal en het station Zuidplein op de linker Maasoever. Ten zuiden van de Nieuwe Maas loopt de eerste lijn door Rotterdam-Zuid geheel bovengronds over een viaduct.
De Paul Krugerstraat is vernoemd naar Stephanus Johannes Paulus Kruger (1825-1904), president van de Zuid-Afrikaanse Republiek tijdens de Boerenoorlog. Hij bracht op 6 juli 1901 een officieel bezoek aan Rotterdam. Drie jaar later, na zijn overlijden, werd zijn stoffelijk overschot door de stad vervoerd en ingescheept aan de Boompjes op een boot van de Batavierlijn.
De foto is gemaakt door de Fototechnische Dienst Rotterdam en komt uit het Stadsarchief Rotterdam. De informatie komt eveneens uit het Stadsarchief Rotterdam en van Wikipedia.
Met medewerking van Rotterdam van toen