Radio Hertogjansplace
CentrumRotterdam van toen

Het Haringvliet met de Spanjaardsbrug en de Oudehaven, 1979

Omstreeks 1575 werd ten zuiden van de Nieuwehaven een nieuwe vest gegraven. In 1592 werd deze vest als Zuid-Nieuwehaven verbreed en verdiept. Van 1595 tot 1598 werden de kaden aan beide zijden bebouwd. De naam Haringvliet komt voor deze haven reeds in 1596 voor. Aan het feit dat de schepen voor de haringvisserij hier een ligplaats konden vinden, zal deze naam zijn te danken. De nabijheid van het Buizengat wijst ook daarop. Ter ere van de Koning van Rome, de zoon van keizer Napoleon, werd de haven op 9 juni 1811 verdoopt in Quai du roi de Rome. Deze naam is tegelijkertijd met het Franse bewind in 1813 verdwenen.

De Spanjaardsbrug dankt haar naam aan het bezoek van de Spaanse veldheer Ambrosio Spinola met zijn gevolg in 1608. Daarvoor heette zij ‘Harinckvlijtbrugge’. De eerste brug op deze plaats werd in 1597 gebouwd. In 1644 werd de brug vervangen door een nieuwe brug. Deze was vrijwel identiek aan haar voorganger en bleef tot 1843 in gebruik. Toen kwam er een basculebrug voor in de plaats naar ontwerp van stadsarchitect Willem Nicolaas Rose. Diens opvolger Gerrit Jan de Jongh gaf de brug in 1885 haar huidige vorm.

In het charter van 25 juli 1328 is sprake van het maken van een haven te Rotterdam en in 1351 vindt men hier reeds een steiger. Deze haven was toen het water, van de Blaak tot het Moriaansplein (de vroegere Kolk), waar zich de Dordtsche Steiger bevond. De uitbreiding van de stad naar het zuiden had ook tengevolge, dat de haven in zuidelijke richting werd verlengd. De kade tussen de Mosseltrap en de Geldersekade ontving in 1884 de naam Oudehavenkade. De huidige Oudehavenkade ligt op dezelfde plaats als haar voorganger.

De fotograaf is Lex de Herder en de foto komt uit het Stadsarchief Rotterdam. De informatie komt eveneens uit het Stadsarchief Rotterdam.

Met medewerking an Rotterdam van toen

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *