Wachten voor de geopende Koninginnebrug, 1964
De eerste Koninginnebrug was een draaibrug die werd gebouwd in 1870. Na vijftig jaar was de brug een belemmering voor zowel de scheepvaart- als wegverkeer; ze was ook niet geschikt voor trams.
In 1923 werd besloten om een nieuwe brug te bouwen: een dubbele basculebrug (geraamde kosten ƒ 2.500.000,00) naar een ontwerp van A.H. van Rood. Met de bouw werd in 1927 begonnen,
De nieuwe brug werd op 14 juni 1929 door minister van Binnenlandse Zaken en Landbouw Kan geopend.
De Koninginnebrug heeft twee beweegbare kleppen van geklonken staal. In de brugkelders bevinden zich de contragewichten van ieder 800 ton. De brug heeft vier brugwachtershuisjes met koperen daken. De brug wordt tegenwoordig echter op afstand bediend. Dit gebeurt in het bedieningshuis van de Erasmusbrug op de Wilhelminapier. Sinds het gereedkomen van de Noord-zuidlijn van de Rotterdamse metro in 1968 rijden er geen trams meer over de Koninginnebrug.
De foto komt uit de collectie van stichting RoMeO en komt van rovm-digitaal.nl. De informatie komt van Wikipedia.
Met medewerking van Rotterdam van toen