De Binnenrotte voor het verplaatsen van 450 meter luchtspoor voor de aanleg van de Willemspoortunnel, 9 april 1989
Uit het Vrije Volk van 24 april 1989:
Een nagenoeg perfecte show van technische know-how, langdurige regenval en een beperkte publieke belangstelling kenmerkten afgelopen weekeinde de jongste fase in de bouw van de spoortunnel Rotterdam, het verschuiven van het 450 meter lange viaduct aan de Binnenrotte van de oude op de nieuwe pijlers.
De tien miljoen gulden kostende operatie die zondagochtend om tien voor half zeven aan de spannendste uren begon en ruim acht uur later in grove lynen was geklaard, liep kort na het begin vertraging op toen één van de gestaag voortschuivende viaductdelen, ter hoogte van de Hoogstraat, met veel geknars en gepiep vastliep.
Oorzaak, zo bleek alras: de onderzijde van het bewuste viaductdeel zat klem tegen één van de ijzeren glijschoenen waarop het viaduct maximaal 12,5 meter werd verplaatst.
Hoewel arbeiders onmiddellijk met snijbranders het euvel te lijf gingen, ontstond een oponthoud van zeker drie uur. Ook op twee andere plaatsen moesten delen van plafondplaten die soortgelijke problemen dreigden op te leveren, worden weggebrand. Het werkschema kwam er niet door in gevaar omdat — speciaal met het oog op tegenvallers — een speling van vijf uur was gecreëerd.
In de loop van gistermiddag, toen alle brugdelen tussen Pompenburg en Hoogstraat op hun nieuwe plaats lagen, werd begonnen met het monteren van spoorstaven, bovenleiding en het afregelen van de seinen. Vanochtend om vijf uur reden de eerste treinen weer over het baanvak dat door de viaductverplaatsing met 1.30 meter is ingekort. Voor het gehele karwei waren in totaal driehonderd mensen bijna 36 uur in touw. Ze verplaatsen in totaal dertig brugdelen van elk zeventig ton. Over enkele dagen begint men het slopen van de oude pijlers waarna de sleuf voor de spoortunnel aan de Binnenrotte kan worden uitgezet en uitgegraven.
De fotograaf is Ben van Wevering en de foto komt van de site feijenoordsemeesters.nl. De informatie komt via delpher.nl uit het Vrije Volk van 24 april 1989.
Met medewerking van Rotterdam van toen