De ingang van het metrostation op het Stationsplein, 1976
De ingang van het metrostation op het Stationsplein met op de achtergrond het Centraal Station, 1976.
In juni 2004 gaven ProRail en de gemeente Rotterdam de opdracht aan Team CS, een coöperatie tussen Benthem Crouwel Architekten, Meyer en Van Schooten, en West 8 om de plannen uit te werken tot een ontwerp voor het nieuwe centraal station.
Tussen 16 januari 2008 en eind maart 2008 werd het oude stationsgebouw geheel afgebroken. Passagiers moesten jarenlang gebruikmaken van voorzieningen in een tijdelijk onderkomen, een smurfenblauw gebouwencomplex aan de Conradstraat op de noordoosthoek van het Groothandelsgebouw. De fietstunnel fungeerde hierbij tijdelijk als reizigerspassage.
Ook het oude metrostation Rotterdam Centraal met twee sporen om een eilandperron werd tijdens de nieuwbouw van het Centraal Station vernieuwd en uitgebreid mede ten behoeve van de RandstadRail-verbinding met Den Haag Centraal. Op de plaats waar het eilandperron van het oude metrostation lag, liggen nu wissels. Het tracé van de RandstadRail Metrolijn E werd met een nieuwe tunnel bij Rotterdam Centraal op het bestaande metronetwerk aangesloten. Het nieuwe metrostation heeft drie sporen en twee eilandperrons
De foto is gemaakt door de Fototechnische Dienst Rotterdam en komt uit het Stadsarchief Rotterdam. De informatie komt van Wikipedia.
Met medewerking van Rotterdam van Toen