Het ventilatiegebouw van de Maastunnel aan het Charloisse Hoofd, 1976
Van de website amsterdamse-school.nl:
De verantwoordelijk architect voor de ventilatiegebouwen is Ad van der Steur, in de dertiger jaren gemeentearchitect van Rotterdam. Van der Steur maakte zich veel ontwerpstijlen eigen. Hij was als het ware de schakel tussen modernisme en traditionalisme. Invloeden van Frank Lloyd Wright en art deco zijn duidelijk terug te vinden in zijn werken.
Elke opdracht maakte hij zeer persoonlijk door een passende variant te kiezen. Neem de beide ventilatiegebouwen. Karakteristiek is het verweerde koper van het hoog opgaande koepelvormige dak met daaronder de roosters van de luchtinlaten. Hier zijn subtiele versieringen te zien, zoals de plooien op de grens van de roosters naar de koepel die bij langs vallend licht een geschubd patroon geven.
Onder het deel met de luchtin- en uitlaten de witte gevel van de technische ruimtes. Deze herbergt de luchtpers- en zuiginstallaties, en is herkenbaar aan de vele ramen voor voldoende daglicht. De voorkant heeft een groot rond raam in een gevel welke naar de randen elegant geplooide hoeken heeft. De zijgevels zijn ook niet geheel vlak, ze golven concaaf en hebben veel smalle, hoge ramen. Hierdoor krijgt de dakrand van de deze technische ruimtes van onderaf gezien een golvend patroon met expressief karakter; kenmerkend voor de Amsterdamse School.
Deze grestegelbekleding vinden we ook terug bij de naastgelegen toegangssgebouwtjes voor fietsers en voetgangers. Bijzonder in deze gebouwtjes is het plafondmozaïek boven de roltrappen van de bekende Amsterdamse School kunstenaar – en tevens Rotterdammer – Jaap Gidding. Dit mozaïek karakteriseert op een speelse wijze de functie van de tunnel, beneden het onderaardse met veelsoortige verkeer en daar boven het bovenaardse met zeemeerminnen, vissen, schepen en vogels.
De foto is gemaakt door de Fototechnische Dienst Rotterdam en komt uit het Stadsarchief Rotterdam. De informatie komt van https://items.amsterdamse-school.nl/details/objects/1045.
Met medewerking van Rotterdam van toen