De oude Willemsbrug, de Willemsspoorbrug en de nieuwe Willemsbrug in één beeld gevangen, 1980.
Al voor de Tweede Wereldoorlog waren er plannen om de oude brug te vervangen. Geldgebrek leidde ertoe dat pas in 1981 de nieuwe tuibrug van Cor Veerling, van de Dienst Gemeentewerken, verwezenlijkt werd. Twee rode jukken van 50 meter hoogte dragen het wegdek. De op- en afritten van de brug zijn enigszins wonderlijk – ze liggen niet in het verlengde van de brug maar maken een bocht van 90 graden. De brug zou in eerste instantie de Maasboulevard rechtstreeks met de Oranjeboomstraat verbinden. Dat stuitte op bezwaren van omwonenden, die niet wilden dat de Oude Haven zou worden doorsneden en de Oranjeboomstraat tot stadssnelweg getransformeerd zou worden. De officiële ingebruikname van de nieuwe brug op 1 juli 1981, was de eerste officiële daad van de toen 14-jarige kroonprins Willem-Alexander. In 1983 werd de nieuwe brug bekroond met de Nationale Staalprijs.
De eerste Willemsbrug werd ontworpen door C.B. van der Tak, werd in 1878 opengesteld en vernoemd naar koning Willem III. De tweede brug is ontworpen door Cor Veerling en is opgeleverd in 1981. Veel van de berekeningen voor de nieuwe Willemsbrug zijn gemaakt door de hoofdingenieur G.C. Berwald.
De Willemsspoorbrug was een spoorbrug die tussen 1877 en 1994 de Nieuwe Maas overspande met 5 overspanningen. De Willemsspoorbrug is vervangen door de Willemsspoortunnel.
De fotograaf is Dick Lemcke en de foto komt uit het Stadsarchief Rotterdam. De informatie komt van Wikipedia.
Met medewerking van Rotterdam van toen