Radio Hertogjansplace
CentrumRotterdam van toen

De hal van station Hofplein, 1987

In 1956 werd het tijdens het bombardement gesneuvelde voorgebouw opgevolgd door een nieuw stationsgebouw, ontworpen door Sybold van Ravesteyn. De gebruikte vormentaal en stijl werd ook toegepast in het stationsgebouw van Rotterdam Centraal Station dat in 1957 gereed kwam. Dit stationsgebouw is in verband met de aanleg van de Willemsspoortunnel begin jaren 90 gesloopt. Het ‘stationsgebouw’ was overigens meer een entreehal met enkele winkeltjes, want de lokettenhal (en tot begin jaren ’70 de stationsrestauratie) bevond zich op het niveau van de perrons.

Het station kreeg in de loop van de jaren ’80 een slechte reputatie vanwege de verloederde toestand en criminaliteit op en rond het station.

In 2006 had het station nog één eilandperron (waarlangs nog slechts één spoor, het noordelijke, gebruikt werd), dat rechtstreeks van de straat te bereiken was, of via de loopbrug over het tunnelspoor.

Plannen om een nieuw, derde, stationsgebouw te bouwen zijn ingehaald door de plannen voor RandstadRail. De nog wel geslagen heipalen, tussen het emplacement en de spoortunnel, getuigen van deze plannen. Tot 3 juni 2006 vertrok van Rotterdam Hofplein eens per half uur een Sprinter richting Den Haag Centraal. Per 4 juni van dat jaar heeft de NS de exploitatie van de Hofpleinlijn gestaakt.

De fotograaf is Aad Boer en de foto komt uit het Stadsarchief Rotterdam. De informatie komt van Wikipedia.

Met medewerking Rotterdam van toen

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *