Bovenaanzicht op de Erasmusbrug in aanbouw, 1995
Bovenaanzicht op de Erasmusbrug in aanbouw en het werkterrein op de Kop van Zuid en de Wilhelminakade, 1995-1996.
De Kop van Zuid was oorspronkelijk in gebruik als haventerrein. Met de verschuiving van de Rotterdamse haven naar het westen werd dit gebied eind jaren tachtig herontwikkeld op basis van een plan van Riek Bakker en Teun Koolhaas. Een belangrijk onderdeel van dit plan was een nieuwe brug die de Kop van Zuid zou moeten ontsluiten vanaf het centrum.
De eerste ontwerpen voor de brug waren van de hand van Maarten Struijs, architect van gemeentewerken, die vanaf 1987 ontwerpen voor de toekomstige brug ging maken. Het uiteindelijke ontwerp van Struijs was een zogenaamde ‘vierstokkenbrug’ die 325 miljoen gulden (€147 miljoen euro) zou moeten gaan kosten.
In de loop van 1990 werd constructeur A. Krijgsman van ingenieursbureau ABT door de dienst Stadsontwikkeling gevraagd om het ontwerpproces te gaan begeleiden. Hij haalde er architecten Ben van Berkel en Wim Quist bij, die ook ontwerpen gingen maken voor de brug. Vooral het van Berkel-ontwerp werd goed ontvangen door Stadsontwikkeling en wethouder Joop Linthorst. De van Berkel-brug zou duurder worden dan het ontwerp van Struijs: 365 miljoen gulden (€165 miljoen euro). De brug had echter wel een opvallend ontwerp: een tuibrug met een enkele geknikte pyloon.
Op 14 november 1991 kiest de gemeenteraad met 31 tegen 12 stemmen voor het van Berkel-ontwerp. De brug werd gebouwd in Vlissingen. Op 13 april 1995 kwam de kenmerkende pyloon per schip naar de Kop van Zuid en werd daar gemonteerd aan het brugdek.
De 284 meter lange tuibrug heeft een 139 meter hoge geknikte asymmetrische stalen pyloon. Hieraan dankt de brug de bijnaam “De Zwaan”. Tussen de Kop van Zuid en de pyloon is er een 89 meter lange basculebrug voor schepen die niet onder de tuibrug door kunnen. Deze basculebrug is de grootste en zwaarste basculebrug in West-Europa.
De fotograaf is Hajo Piebenga en de foto komt uit het Stadsarchief Rotterdam. De informatie komt van Wikipedia.
Met medewerking van Rotterdam van toen