Radio Hertogjansplace
AganiesebuurtRotterdam van toen

De Raampoortstraat met geparkeerde auto’s en bedrijfspanden, waaronder een glashandel, in de Hofbogen, 1977

De Raampoortstraat herinnert aan de lakenindustrie, in vroeger tijd een belangrijke bron van bestaan in Rotterdam. Het laken werd om te drogen en uit te rekken op ramen gespannen. In het oudste keurboek van ca. 1410 werd bepaald dat alle lakenramen uit de kerk verwijderd moesten worden. Voor die tijd schijnt het dus gewoonte te zijn geweest ze daar te plaatsen. Het einde van de Lombardstraat werd toen door de stad aangewezen voor het plaatsen van de ramen. Tot ca. 1591 zijn de ramen op deze plaats gebleven. Daarna zijn ze verplaatst naar een terrein buiten de Hofpoort, het voormalige Hof van Weena. Dit nieuwe terrein werd op dezelfde wijze ingericht als het oude. Ook hier werd een raampoort gebouwd. Er werd daar een laan aangelegd, die in 1656 onder de naam Raampoortlaan voorkwam. Andere namen voor deze laan waren Raamlaan, Raampad en Raamweg. In 1854 zijn de laatste ramen verkocht en daarna werden op dit terrein straten aangelegd. In 1896 werd de naam Raampoortlaan gewijzigd in Raampoortstraat.

Het Hofpleinlijnviaduct (ook wel de De Hofbogen) is een 1,9 kilometer lang buiten gebruik gesteld spoorwegviaduct in Rotterdam-Noord. Op 1 oktober 1908 werd het in gebruik genomen als onderdeel van de eerste elektrische spoorlijn van Nederland, de Hofpleinlijn van Rotterdam Hofplein naar Scheveningen. Tot 16 augustus 2010 reed RandstadRail over het viaduct.

De foto is gemaakt door de Fototechnische Dienst Rotterdam en komt uit het Stadsarchief Rotterdam. De informatie komt eveneens uit het Stadsarchief Rotterdam en van Wikipedia.

Met medewerking van Rotterdam van toen

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *