De Veerlaan nabij het Deliplein, 1996
De Veerlaan nabij het Deliplein met Lijn 77 en Plan U Stel 136 van de NS, 3 februari 1996. Deze trein reed hier voor een groep Engelse spoorweghobbyisten. Deze reden graag over gesloten of goederenspoorlijnen. Op deze dag werden ze opgehaald in Roosendaal, via Kijfhoek naar IJsselmonde en door naar emplacement Feijenoord, daarna bereden ze een gedeelte van de straatsporen in Katendrecht, en gingen ze onder andere naar het smalspoor in Katwijk en een NS-werkplaats in Amsterdam.
De Veerlaan herinnert aan het veer van Rotterdam naar Katendrecht. In 1599 kreeg de stad dit veer tussen Katendrecht en Coolhoek voor 10 gulden per jaar in erfpacht van de Ridderschap, Edelen en Steden van Holland en West-Friesland. De stad kocht in 1849 voor 150 gulden die recognitie af. Coolhoek was het gedeelte van Schielands Hoge Zeedijk, waar deze zich bij het Vasteland ombuigt naar het westen. Het veer is later zuidelijker verplaatst, toen het Nieuwewerk bij de stad is getrokken.
In 1708 werd gesproken van de nieuwe pont op het tolhuis. Het werd toen Ponteveer genoemd en het haventje aldaar, dat door de aanleg van het Tweede Nieuwewerk naar het zuiden verlegd moest worden, eerst Pontegat, later Veerhaven. In 1827 werd het maken van de Veerdam en het graven van de Kleine Veerhaven of Nieuwehaven aanbesteed. Deze haven is in 1910/11 gedempt. De Veerhaven is in de jaren 1852-1854 gegraven. De Linker Veerdam en Linker Veerhaven ontvingen deze bijvoeging omdat ze op de Linker Maasoever liggen. De Veerlaan loopt over het schiereiland Katendrecht naar de Linker Veerdam.
Deli is een gebied aan de oostkust van het Indonesische eiland Sumatra, bekend om de tabakscultuur. Op verzoek van deelgemeente Feijenoord is deze naam, die al heel lang in de volksmond bestaat, officieel toegekend aan het plein aan de Delistraat op Katendrecht.
De fotograaf is Marco Verzijl. De informatie komt uit het Stadsarchief Rotterdam.
Met medewerking van Rotterdam van toen