Radio Hertogjansplace
NoordereilandRotterdam van toen

Gezicht op het Noordereiland met het Antwerpse Hoofd, 1938

Het Antwerpse Hoofd is uiteraard vernoemd naar de stad Antwerpen. Rederij H. Braakman & Co onderhield vanaf deze kade met de zogeheten telegraafboten een dagelijkse dienst voor passagiers en goederen op Antwerpen. Het Antwerpse Hoofd stond in de volksmond ook wel bekend als de Punt van Braakman.

Met het doorgraven van de kop van Feijenoord in 1871 ontstonden het Noordereiland en de Noorderhaven, de latere Koningshaven. Bij overeenkomst in 1873 tussen de gemeente Rotterdam en de Rotterdamsche Handelsvereeniging werden aan laatstgenoemde alle gronden, gelegen tussen Maas en Noorderhaven (Koningshaven), in eigendom afgestaan en de terreinen tussen Spoorweghaven en Spoorwegdam in erfpacht gegeven. De stad zou daarvoor onder meer bruggen over de Maas bouwen, de Noorder- en Spoorweghaven graven en de vereiste stratenaanleg op het Noordereiland tot stand brengen. Bij raadsbesluit van 4 maart 1880 werd het stratenplan voor het Noordereiland vastgesteld. B&W dienden op 15 september van dat jaar een voorstel in met namen voor de ontworpen straten, waarin de herinnering bewaard zou blijven aan het bezoek van de koninklijke familie aan dit nieuwe stadsgedeelte op 21 mei 1874. Van de overeenkomst met de Rotterdamsche Handelsvereeniging in 1873 was de westelijke punt uitgesloten. Deze was in erfpacht uitgegeven aan de Rotterdamsche Sleephellingsocieteit. Nadat dit contract in 1895 was afgelopen werd de kade doorgetrokken en de grond als bouwgrond verkocht.

De fotograaf is Adrianus Langejan en de foto komt uit het Stadsarchief Rotterdam. De informatie komt uit het Stadsarchief Rotterdam.

Met medewerking van Rotterdam van toen

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *