Het Vrij-Entrepot aan de Stieltjesstraat, 1990
Het Vrij-Entrepot aan de Stieltjesstraat met op de voorgrond verschillende vrachtwagens geladen met aluminium, 1990.
Bij een wet van 31 maart 1828 werd Rotterdam verplicht een entrepôt (een publieke opslagplaats van goederen, waarvoor invoerrechten verschuldigd zijn) op te richten. Achtereenvolgens werden hiervoor het oude Oost-Indische Huis aan de Boompjes (1829) en het Admiraliteitsgebouw bij het Boerengat (1855) ingericht. Na de oprichting van de Rotterdamsche Handelsvereeniging in 1872 kreeg de stad de beschikking over een tweede en beter ingericht Vrij-Entrepôt op de Linker-Maasoever. Het entrepôt kwam te liggen bij een haven, die de naam Entrepôthaven ontving.
Voormalig entrepotgebouw ‘De Vijf Werelddelen’ was in oorsprong bestemd voor de belastingvrije opslag van transitogoederen. Tussen 1875-1879 gebouwd in utilitaire eclectische bouwstijl op initiatief van L. Pincoffs en H.A. Then-Bergh, de directeuren van de in 1872 opgerichte Rotterdamsche Handels Vereeniging (R.H.V.), naar ontwerp van architectenbureau G.J. Morre en Co. te Delft. Bij de technische uitvoering van het destijds modernste pakhuis ter wereld waren Th.J. Stieltjes als hoofdingenieur van de R.H.V. en zijn assistent en latere opvolger ir. W.A. Mees nauw betrokken. De onderbouw werd aanbesteed door het aannemersbedrijf Engel & Van Krevelden, de bovenbouw door aannemer D. Warnsink. In verband met de bereikbaarheid vanaf het water werd het gebouw voorzien van een eigen insteekhaven aan de Binnenhaven, de Entrepothaven. Het Vrij Entrepot was bovendien direct bereikbaar voor goederenwagons. Na het faillissement van de R.H.V. in 1882 werd na langdurig onderhandelen tussen de directie, de gemeente en het Rijk besloten dat vanaf 1 mei 1885 de gemeente Rotterdam het Vrij-Entrepot zou exploiteren.
De foto is gemaakt door de Fototechnische Dienst Rotterdam en komt uit het Stadsarchief Rotterdam. De informatie komt van https://rijksmonumenten.nl/…/voormalig…/rotterdam/…
Met medewerking van Rotterdam van toen