De bouw van de Euromast, 11 maart 1959
De bouw van de Euromast, 11 maart 1959. De betonnen schacht is halverwege. Links de Parkhaven en het GEB-gebouw en rechts de hoogbouw van het Dijkzigtziekenhuis.
De Euromast werd ter gelegenheid van de Floriade in 1960 door architect Huig Maaskant en aannemer J.P. van Eesteren neergezet in Het Park, vlak bij de ingang van de Maastunnel. Het gebouw werd officieel geopend door prinses Beatrix op 25 maart 1960. De locatie was strategisch gekozen; wie naar Rotterdam reed over de toenmalige snelwegen, zag de (inclusief vlaggenmast) 107 meter hoge toren recht voor zich boven de stad uitsteken. Na de opening groeide de stad verder en de gebouwen werden hoger. Na enkele jaren rezen er gebouwen boven de Euromast uit.
In 1970 is een 85 meter hoge opbouw op de Euromast geplaatst; de Space Tower, waarmee de Euromast weer het hoogste bouwwerk van Rotterdam werd. De toren heeft nu een totale hoogte van 185 meter. Bezoekers kunnen met de Euroscoop, een lift die rondom beglaasd is, vanaf het Europscoopdek op 112 meter hoogte naar het hoogste punt op 180 meter. Bezoekers worden naar het oorspronkelijke hoogste punt gebracht met twee liften die beide vier meter per seconde afleggen.
De toren, gemaakt van gewapend beton, heeft een diameter van 9 meter en muren van 30 centimeter dik. Om het zwaartepunt zo laag mogelijk te houden – en daarmee de stabiliteit te vergroten – bestaat de fundering onder andere uit een blok beton van 1.900.000 kg. Het kraaiennest, gemaakt van staal, hangt 96 meter boven de grond en weegt 240.000 kg. Het werd onderaan de toren gebouwd en vervolgens in vijf dagen omhoog getild.
De foto is gemaakt door de Fototechnische Dienst Rotterdam en komt uit het Stadsarchief Rotterdam. De informatie komt van Wikipedia.
Met medewerking van Rotterdam van toen