Radio Hertogjansplace
CentrumRotterdam van toen

Het Weena bij de voetgangerstunnel, 1982

Het Weena vormt een belangrijke verkeersroute in het Basisplan, die het Hofplein en de Beukelsdijk verbindt.
Aanvankelijk heette het Weena Stationsboulevard, maar in 1949 werd de straat vernoemd naar het in 1426 verwoeste Huis of Hof van Weena. Dit stond ter hoogte van station Hofplein en werd bewoond door de familie Van Bokel.
Lange tijd was het Weena een immens brede vlakte aan de noordkant van het centrum met alleen het Groothandelsgebouw en het Bouwcentrum als bebouwing.
In de jaren zestig werd de zuidelijke zijde bebouwd met het Hilton Hotel (H.A. Maaskant, F.W. de Vlaming, 1960-1964) en het Weenagebouw, een kantoorgebouw met winkels en een parkeergarage (H.A. Maaskant, 1966-1968).
De aanleg van de metro veranderde de noordelijke strook van het Weena jarenlang in een bouwput. Nadat deze werkzaamheden in 1968 werden beëindigd werd op het metrotracé een parkje aangelegd, naar de toenmalige wethouder het Worstbos genoemd.
In 1970 werden hier enkele paviljoens voor C70 gebouwd, ontworpen door Wim Quist. Een voetgangerstunnel onder de drukke verkeersroute zorgde voor de verbinding. Aan de overzijde achter de Doelen was lange tijd een hertenkamp te vinden.
Aan deze weinig stedelijke situatie kwam in de jaren tachtig in hoog tempo een einde. Een ideeënprijsvraag in 1977 leverde met inzendingen van een jeugdige Jo Coenen en Cornelis van de Ven geen concrete uit te werken plannen op, maar vormde wel een impuls.
In 1978 ontwikkelde Stadsontwikkeling het Weena-Tivoli project met een vermaakcentrum in een park geïnspireerd op Tivoli in Kopenhagen. In 1979 besloot de gemeenteraad recreatieve voorzieningen elders te vestigen en het Weena te ontwikkelen met woningbouw en recreatieve voorzieningen volgens het Boulevardmodel. De architecten Jan Hoogstad, Carel Weeber en Leo Heijdenrijk traden op als externe adviseurs.
De fotograaf is Lex de Herder en de foto komt uit het Stadsarchief Rotterdam. De informatie komt van rotterdam.nl
Met medewerking van Rotterdam van toen

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *